فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

طی ماه‌های گذشته شاهد حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون CITM چین، فیتور اسپانیا، BIT میلان بودیم که هریک از آنها به دلیل سهل‌انگاری مسئولان، عدم حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی و عدم توجه به غرفه آرایی و ارائه معرفی درست ایران از دست رفتند. حال باید دید آیا تجربیات گذشته چراغ راه فعالیت‌های آینده می‌شود یا فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رود؟

همواره بر حضور و شرکت فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکید می‌شود. بحث حضور داشتن یا نداشتن در نمایشگاه‌های گردشگری در سطح بین‌الملل یک مطلب است و بحث چگونگی حضور یا همان غرفه سازی و ارائه تصویری درست و زیبا از ایران چیز دیگری است.
 
از گزارشاتی که طی چند ماه گذشته از روند برگزاری و حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه شده، خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد چنانکه در نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (CITM) که از 15 تا 18 نوامبر در شانگ‌های برگزار ‌شد به دلیل غفلت مسئولان، غرفه ایران در سالن آسیا از دست رفت.
 
در واقع می‌توان گفت، آژانسداران ایرانی در دقایق پایانی حضور خود در نمایشگاه شانگهای موفق شدند  36 متر غرفه در سالن هتل‌ها برای خود بگیرند و به معرفی توانمندی‌ها و محصولات خود بپردازند. این غرفه نه تنها در سالن مربوط به بخش آسیا قرار نداشت بلکه در سالنی بود که هتل‌ها در آن جای داشتند. در این سالن هیچ آژانسی به جز آژانس‌های ایرانی حضور نداشتند و تمام غرفه‌ها توسط هتل‌داران پر شده‌بود.

 

غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (CITM) که از 15 تا 18 نوامبر در شانگ‌های برگزار ‌شد به دلیل غفلت مسئولان، در سالن آسیا از دست رفت
نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا به مدت 5 روز از 11 الی 15 بهمن 1391 در محل دائمی نمایشگاهها مادرید Feria De Madrid Comunidad De Madrid Spain برگزار شد که این نمایشگاه نیز دستواردهای چشمگیری برای گردشگری ایران به همراه نداشت.
 
همچنین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری BIT ،که بزرگترین واقعه توریسم ایتالیا و چهارمین واقعه گردشگری دنیاست به مدت چهار روز از بیست ششم تا بیست و نهم بهمن ماه 1391 در مرکز نمایشگاهی میلان Fieramilano Rho Trade Fair Complex برگزار شد.
 
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری BIT یکی از بازارهای استثنایی گردشگری در اروپا است که پیشرفت‌های ارزشمندی در مدت 33 سال داشته و به قول برگزار کنندگان این نمایشگاه، همه متخصصان در این بازار جدید جهانی توریسم، بی چون و چرا وارد شده‌اند .
 
این نمایشگاه که یکی از پر طرفدارترین نمایشگاه‌های تخصصی دنیا است، فروشندگان و خریداران عمده در زیر یک سقف جمع می‌شوند و به تبادل اطلاعات و معرفی جدیدترین و آخرین تجهیزات گردشگری و تازه‌های صنعت جهانگردی و جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری کشورخود می‌پردازند .
 
در این میان هر کشور به فراخور فرهنگ و تمدن خود در صدد غرفه آرایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری خود بر می‌آید. اما ایران با وجود تمدن و فرهنگ کهن خود نه تنها در قامت یک کشور ایرانی – اسلامی ظاهر نشد بلکه غرفه آرایی آن هویت ملی ایرانی را نیز نشان نداد.
 
هرچند "منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور از حضور شایسته و پررنگ ایران در BIT میلان خبر داده بود اما به گفته "سید امیر ناصر طباطبایی" رییس جامعه هتل‌داران یزد، غرفه ایران یکی از بی هویت‌ترین غرفه‌های شرکت کننده در این نمایشگاه بود.
 
در نمایشگاه BIT میلان بود که برای اولین بار بخش خصوصی یزد به همراه معاونت گردشگری این استان حاضر شد و در واقع جامعه هتل‌داران یزد یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود که با انتشار و پخش بروشورها و کاتالوگ‌ها به معرفی یزد و جاذبه‌های این استان پرداخت.
 
طباطبایی با تاکید بر آنکه غرفه ایران تنها با بنری به رنگ آبی که نام ایران را نشان می‌داد تزیین شده بود و هیچ عنصر ایرانی دیگری که نشان دهنده فرهنگ، تاریخ،‌ تمدن و حتا معماری ایرانی باشد در این غرفه در نظر گرفته نشده بود گفت:‌ »با وجود آنکه غرفه سایر کشورهای همتراز با ایران مملو از عناصر فرهنگی و تمدن کشورشان بود ولی غرفه ایران در سادگی تمام و بدون وجود عناصری که هویت کشور را نشان دهند تنها با گنجاندن چند بنر ساده برپا شد.»


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.